Ontdek de voordelen van ademen zoals een Special Force Operator!

"Nu ga je een beetje te ver, leren ademen zoals een Special Force Operator? Ademen zij dan net niet zoals elke andere mens op de wereld?" hoor ik je al denken. Het antwoord op die vraag is tweeledig: ja en nee... Uiteraard ademen Special Force Operators zoals andere mensen op deze wereld, zonder zuurstof is er uiteraard geen leven maar zij beschikken wel over ademhalingstechnieken waar andere mensen niet zomaar over beschikken. Tot vandaag!

De voordelen van leren ademen zoals een Special Force Operator zijn talrijk. Een rustige diafragma ademhaling is bewezen, door tal van onderzoeken, om stress verlichtend te zijn. Verder helpt een rustige ademhaling om je te detoxen. Dankzij ademhaling (en beweging) zet je het lymfesysteem in gang dewelke afvalstoffen in je lichaam afbreekt. Het goede ademhaling zorgt voor mentale helderheid. Je lichaam heeft zuurstof nodig om goed te kunnen functioneren. Wanneer je op een goede manier ademt breng je voldoende zuurstof naar je hersenen om je goed te kunnen concentreren en kwalitatievere beslissingen te kunnen maken,... Een goede ademhaling helpt in de aanmaak van energie. Je lichaam heeft zuurstuf nodig om op een efficiente manier energie te kunnen maken. Je hebt dus simpelweg gezegd minder energie als je snel en gejaagd adem haalt.

firefight


Klinkt goed, al die voordelen maar hoe ademt een Special Force Operator dan? In de opleiding van bijvoorbeeld de  Navy Seals wordt veel aandacht besteed aan Box Breathing.  Niet datgene waar je onmiddellijk aan denkt wanneer je aan de opleiding van hooggetrainde special forces zou denken. Het is nochtans bewezen dat gecontroleerd diep ademhalen een kalmerend effect heeft op je Autonoom Zenuw Stelsel. Het AZS reguleert de zaken waarop we geen controle hebben zoals onder andere je lichaamstemperatuur,... De Box ademhalingstechniek werkt bloeddrukverlagend en levert een onmiddelijk gevoel van kalmte wanneer toegepast. Deze techniek werkt ook stressverlagend en geeft een boost aan je stemming. Dit maakt dat deze ademhalingstechniek vaak gebruik is in de strijd tegen depressie, paniekaanvallen, onrust en Post Traumatisch Stress Disorder. Deze techniek kan zelfs pijnverlichtend werken. Geen wonder dat Box Breathing zo belangrijk is in de opleiding van Seals, elke manier om kalm en gefocussed te blijven, voor en na intense strijd of gewoon om Hellweek door te komen, is daar meer dan welkom.  En nu kan jij daar ook je voordeel uit halen.



Hoe doe je dat dan, Box Breathing?



Stap 1: zoek een comfortabele plaats om te zitten of te liggen

Stap 2: adem in gedurende 4 seconden (cirkel zet uit)

Stap 3: hou je adem vast voor 4 seconden lang in je longen (volledig uitgezette cirkel)

Stap 4: adem gedurende 4 seconden uit, zorg dat je longen volledig leeg zijn (cirkel verkleint)

Stap 5: Hou je longen leeg voor 4 seconden lang (cirkel is op zijn kleinst)

Stap 6: Herhaal zolang nodig is om je opnieuw gefocussed en gerelaxeerd te voelen.

Let op: Wanneer je voor eerste keren de box ademhalingstechniek toepast kan deze onwennig of moeilijk onder de knie te krijgen zijn. Beginners kunnen opteren om 3 seconden ipv 4 te gebruiken en ervaren mensen kunnen 5 seconden kiezen. Je kan een gevoel van duizeligheid ervaren na een paar rondes. Dit is normaal en naarmate je ervaring krijgt zal je langer zonder gevoel van duizeligheid kunnen. Wanneer je duizeligheid ervaart, neem dan pauze en adem op een normale manier.

Om je te helpen focussen om de techniek onder de knie te krijgen zoek je best een rustige, zacht verlichte omgeving op. Daar kan je ongestoord de techniek onder de knie proberen te krijgen. Naarmate je meer ervaring opdoet zal je deze kunnen toepassen op momenten die ervoor doen: bv. voor een belangrijke presentatie, voor een belangrijke wedstrijd,... en zal ook jij profiteren van alle voordelen die deze ademhalingstechniek met zich meebrengt.

Een reactie posten

Copyright © Taktikal Fitness - Home of the warrior athlete.