Leren lopen zoals de Special Forces & Navy Seals: alles over Long Slow Distance

Je bent al een tijdje aan het lopen of hebt een loopschema gevolgd en je loopt met gemak 10km tegen rustig tempo. Of je traint al een tijd voor een carrière in het leger, politie, brandweer of wil je voorbereiden op de loodzware opleiding van Special Forces.  Dan is het nu tijd om te leren lopen zoals een US Navy Seal.  In de vorige post spraken wij al over Short Intervals & Long Intervals, in dit deel vertellen we je alles over Long Slow Distance training.


Long Slow Distance of LSD voor runner's high

Zoals de naam al doet vermoeden is LSD werk laag van intensiteit en lang van afstand. Let daarom steeds op dat je tempo niet te snel is. LSD workouts bouwen uithoudingsvermogen op en zorgen ook voor recovery van meer intensere sessies. Om te kijken of je tempo goed zit kan je de Spreek test gebruiken. Dit wil zeggen: je moet perfect in korte zinnen kunnen babbelen terwijl je aan het trainen bent, terwijl je tussen elke zin ademt. Als je niet kan spreken, dan is je tempo te snel en wanneer je continu kan blijven spreken is je tempo te traag.

Taktikal Fitness LSD jogging running workout


De focus bij een LSD workout ligt steeds op duratie in plaats van intensiteit. 40 minuten van continu lopen of zwemmen is dan ook de norm. Een beginner die nog geen 40 minuten kan lopen zal dan bv. 20 minuten lopen en iemand die erg fit is zal dan 90 minuten lopen in één enkele sessie. Een doel om naar toe te werken is om comfortabel en zonder te stoppen 12 tot 16 km te leren lopen of 2km - 3,2km te zwemmen zonder te stoppen. 

Wij raden aan om elke week een LSD sessie in je loopschema in te passen. Deze sessies bereiden je gewrichten, pezen, botten voor om een inspanning gedurende langere termijn te leveren. Maar ook hier telt, zoals bij elke andere training, om langzaam op te bouwen om een graduele vooruitgang te krijgen en kwetsures te vermijden. Start je trainingen met een realistisch getal en voer dan gradueel de kilometers op als de weken verstrijken. Wij raden aan om je kilometer met maximum 10% te verhogen elke week, terwijl 5 - 8% zal meer realistisch en gemakkelijker haalbaar zijn.

Beginnen met LSD lopen

Een algemene doelstelling voor iedereen die Taktikal Fit wil zijn is om gemakkelijk 16 km of 10 miles te kunnen lopen. Sommige ervaren lopers hebben de ervaring en achtergrond om tot 20 km of meer te kunnen lopen in één sessie. Als dit tot je doelen behoort en je hebt de nodige baseline preconditioning om zulk aantal kilometers te kunnen lopen laat ons je dan zeker niet tegenhouden. Naar onze ervaring is het echter geen voordeel om meer dan 16 km te kunnen lopen wanneer je bv. wil deelnemen aan testen voor Special Forces of andere... Probeer wel de regel te respecteren om nooit meer dan 10% afstand aan je LSD workouts toe te voegen. Voor diegene die Taktikal Fit willen zijn, weet... 5 dagen of meer per week lopen is geen probleem wanneer lopen het enige is dat je moet doen maar zorg dat je loop trainingen niet vooruitlopen op je zwem of krachttraining.

Terrein

Bij LSD training, is het een verstandige keuze om je terrein regelmatig te laten variëren. Loop op vlaktes, heuvels, voetpaden, asfalt, gras, zand of zelfs sneeuw. Plan vooraleer je begint met lopen een route die veranderingen in het terrein heeft. Blootstelling aan verschillende ondergronden zal je algemene conditie ten goede komen. Elk terrein heeft zijn voordelen, maar onthou geen één ondergrond is de beste, en teveel van het zelfde is nooit goed.

Heb jij zin gekregen om een eigen loopschema te starten? Of sterker nog, wil jij Taktikal Fit worden? Schakel dan zeker onze hulp in, contacteer ons of via het contactformulier onderaan de pagina & lees onze artikels nog eens door.

Een reactie posten

Copyright © Taktikal Fitness - Home of the warrior athlete.