Geraak in Special Forces Shape met onze fitness tips: deel III

Wil jij zo fit zijn als een US Navy Seal, SAS, of Special Forces Operator? Dan is een topconditie de allerhoogste prioriteit. Maar hoe meet je nu je conditie? De belangrijkste graadmeter voor je conditie is je VO2 Max. De VO2 Max geeft de maximale hoeveelheid zuurstof weer die je iedere minuut op kan nemen. Dit is een goede indicator voor de fitheid van het cardiovasculaire (hart) en respiratoire (ademhalings) systeem. Het is een schatting over hoe je lichaam zuurstof gebruikt om energie te kunnen leveren en is nauw gerelateerd aan de functionele capaciteit van het hart.


Een tweetakt of een V8?

Hoge VO2 Max waardes vereisen een goede samenwerking van verschillende fysiologische system die zorgen voor aanvoer, transport, opnemen en het gebruik van zuurstof. Hoe hoger de VO2 Max, hoe efficiënter het lichaam zuurstof gebruikt om energie te kunnen leveren.

soldiers running


VO2 Max waardes bij Specal Forces Operatoren

Uit een onderzoek van 1988 waarbij zowel BUD/S kandidaten (Navy Seal opleiding) en SEALS getest werden op hun fysieke fitness kunnen we constateren dat zowel BUD/S en SEALS aerobisch gezien fit zijn aangezien hun gemiddelde waardes bij BUD/S kandidaten 62,4 en bij SEALS 57,7 zijn. Deze gemiddelde piek VO2 waarde ligt hoog boven deze van ongetrainde mannen wat ongeveer rond de 40 ligt en mensen met slechte conditie met waardes van minder dan 33 tot 36,4. Je kan wel duidelijk zien dat de BUD/S kandidaten en SEAL groepen gemiddelde gezien mindere aerobische capaciteiten hebben dan elite lange afstandslopers, coureurs en zwemmers met gemiddelde respectievelijk waardes van 84, 72, 70.


Zelf je VO2 Max bepalen

Benieuwd naar je eigen maximale zuurstofopname? Hoewel de ene methode nauwkeuriger is dan de ander, geeft een simpele formule al een goede indicatie hoe het met je conditie gesteld is. Deense onderzoekers hebben een formule ontiwkkeld op basis van de maximale en rusthartslag. Zo bepaal je jouw eigen VO2 Max door je maximale hartslag te delen door je rusthartslag en dit getal te vermenigvuldigen met 15. 

Dus VO2 Max = 15 * (HR Max / HR Rest). Voor hardlopers kan je een meer correctere schatting krijgen door een zo lang mogelijke afstand in 12 minuten af te leggen. Je VO2 Max wordt dan geschat door volgende formule. (D12 - 505) / 45. D12 is hierbij de afgelegde afstand in meters op 12 minuten.


DNA string


Goede genen?

De VO2 Max verschilt dus van persoon tot persoon. Voor een groot gedeelte is dit genetisch bepaald maar door middel van training kan je jouw VO2 Max duidelijk vergroten. Het is duidelijk dat US Navy Seals met een gemiddelde VO2 Max van 62,4 en 57,7 goede athleten zijn maar daarvoor niet uitzonderlijk genetisch begaafd zijn met een VO2 Max van bijvoorbeeld 84. Door middel van een goed trainingsschema kan je jouw VO2 Max verbeteren. Als de duur van je training sessies regelmatig verlengt zal je VO2 Max vanzelf verbeteren. Andere trainingen zoals heuvel reps, intervaltraining, HIIT training , zwemmen,fietsen en cross-training zijn goede workouts om jouw VO2 Max te verbeteren.

Concreet, ga ook niet te obsessief bezig zijn met je VO2 Max, net zoals bijvoorbeeld kracht, is de VO2 Max weer een tool in de toolbox van de Special Forces Operator. De reden waarom Navy Seals bekend staan als bijvoorbeeld goede hardlopers is evenzeer het vermogen van een onbreekbare geest en het vermogen om een lichamelijk afstraffing te ondergaan (vaak zonder een spier in het gezicht te verrekken) als een goede conditie. 


Bij Taktikal Fitness personal training benaderen wij je gezondheid op een wetenschappelijke wijze, wanneer wij beweren dat we jouw een Special Forces fysiek geven dan doen we dat door jouw persoonlijke statistieken naast Special Forces statistieken te leggen. Vervolgens werken wij aan datgene waar jij mee struggelt en brengen wij vervolgens de beste versie van jezelf naar boven. 






Een reactie posten

Copyright © Taktikal Fitness - Home of the warrior athlete.